Conform ultimelor informații publicate de Registrul Comerțului, în perioada ianuarie-iulie 2018 numărul firmelor nou înființate în România a scăzut cu -12,56%, de la 93.851 la 82.060. Lucrul acesta e oarecum paradoxal, ținând cont de faptul că, teoretic, România înregistrează o creștere economică destul de solidă, și de durată.
Pe județe, cele mai mari scăderi s-au înregistrat în Gorj, -38,21%, și în Mehedinți, -31,83%. Singurul județ în care amatorii de senzații tari și-au luat inima-n dinți și au înființat mai multe firme în 2018 decât în 2017 a fost Ialomița, cu o creștere de +1,2%. Nici în județele „bogate” lucrurile nu au stat mai bine. Bucureștiul a scăzut cu -16,75% (ceea ce nominal se traduce într-o scădere de circa 2500 de firme), Clujul cu -22,8% și Constanța cu -13,59%.
Cele mai puține firme noi s-au înființat în jud. Covasna, doar 707, adică o medie care abia trece de 100 de firme noi pe lună.
Dintre domeniile CAEN cu peste 1000 de firme nou înființate cea mai mare scădere s-a înregistrat în rândul firmelor care oferă „Activități de servicii administrative și activități de servicii suport”, altfel zis în prestări servicii, -31,71%. Cauza nu e greu ghicit: greutatea, chiar imposibilitatea cu care se găsește personalul, știut fiind că activitățile de servicii depind mult de resursa umană. Surprinzător, însă o creștere importantă s-a înregistrat și în rândul firmelor de „Agricultură, silvicultură și pescuit”, +26,78%. Să aibă legătură acest fenomen neobișnuit cu intrarea în vigoare a noii legislații privitoare la „asistații sociali”, care ar trebui – teoretic – să asigure forță de muncă ieftină firmelor din agricultură?…
Totodată, a crescut ușor și numărul radierilor, de la 47.562 în perioada ianuarie-iulie 2017 la 48.532 în aceeași perioadă din 2018 (+2,04%) ceea ce înseamnă că mediul de afaceri din România se contractă ca într-o perioadă de recesiune, deși cifrele macro ar putea arăta o altă direcție. Coroborate cu creșterea economică aceste cifre ne arată că afacerile se concentrează tot mai mult în mâna unor firme, din ce în ce mai puține.