Apetitul românilor pentru afaceri a scăzut drastic în 2018

Statistici îngrijorătoare de la Registrul Comerțului. Se pregătește România să devină o economie de „bugetari, pensionari și bursieri ai statului”?

0
46
views
Pe hârtie, economia crește.

Conform ultimelor informații publicate de Registrul Comerțului, în perioada ianuarie-iulie 2018 numărul firmelor nou înființate în România a scăzut cu -12,56%, de la 93.851 la 82.060. Lucrul acesta e oarecum paradoxal, ținând cont de faptul că, teoretic, România înregistrează o creștere economică destul de solidă, și de durată.

Pe județe, cele mai mari scăderi s-au înregistrat în Gorj, -38,21%, și în Mehedinți, -31,83%. Singurul județ în care amatorii de senzații tari și-au luat inima-n dinți și au înființat mai multe firme în 2018 decât în 2017 a fost Ialomița, cu o creștere de +1,2%. Nici în județele „bogate” lucrurile nu au stat mai bine. Bucureștiul a scăzut cu -16,75% (ceea ce nominal se traduce într-o scădere de circa 2500 de firme), Clujul cu -22,8% și Constanța cu -13,59%.

Cele mai puține firme noi s-au înființat în jud. Covasna, doar 707, adică o medie care abia trece de 100 de firme noi pe lună.

Dintre domeniile CAEN cu peste 1000 de firme nou înființate cea mai mare scădere s-a înregistrat în rândul firmelor care oferă „Activități de servicii administrative și activități de servicii suport”, altfel zis în prestări servicii, -31,71%. Cauza nu e greu ghicit: greutatea, chiar imposibilitatea cu care se găsește personalul, știut fiind că activitățile de servicii depind mult de resursa umană. Surprinzător, însă o creștere importantă s-a înregistrat și în rândul firmelor de „Agricultură, silvicultură și pescuit”, +26,78%. Să aibă legătură acest fenomen neobișnuit cu intrarea în vigoare a noii legislații privitoare la „asistații sociali”, care ar trebui – teoretic – să asigure forță de muncă ieftină firmelor din agricultură?…

Totodată, a crescut ușor și numărul radierilor, de la 47.562 în perioada ianuarie-iulie 2017 la 48.532 în aceeași perioadă din 2018 (+2,04%) ceea ce înseamnă că mediul de afaceri din România se contractă ca într-o perioadă de recesiune, deși cifrele macro ar putea arăta o altă direcție. Coroborate cu creșterea economică aceste cifre ne arată că afacerile se concentrează tot mai mult în mâna unor firme, din ce în ce mai puține.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here