
Falimentul „Thomas Cook & Son” reprezintă pentru piața turismului o lovitură (negativă) de imagine comparabilă, poate, cu falimentul băncii Lehman Brothers în 2008 pentru piața serviciilor financiar-bancare. Fiind o companie veche de aproape 180 de ani, Thomas Cook transporta turiști pe globul pământesc încă dinainte de revoluțiile de la 1848!
Istoria acestei companii se leagă, firește, de numele lui Thomas Cook – un producător de geamantane de voiaj – care în 1841 a înființat o companie având drept scop transportarea călătorilor pe calea ferată între Leicester, Nottingham, Derby și Birmingham. Foarte rapid a ajuns să-și extindă serviciile către Londra (1851, cu prilejul Expoziției Universale), apoi către Europa de Vest (1855) și în cele din urmă către Statele Unite ale Americii (1866, după încheierea Războiului Civil). Astfel lua naștere prima companie globală de turism.
Compania a fost naționalizată în 1948, apoi privatizată din nou în 1972. Și deși a mai trecut razant pe lângă faliment, întotdeauna acționarii au găsit o soluție de salvare. Thomas Cook era un întreg conglomerat care însemna agenția de turism, o linie aeriană, turism de afaceri etc.
Abia epoca internetului i-a venit de hac
Dar iată că în epoca Booking, Expedia și AirBNB faimoasa companie nu a mai putut supraviețui. În zilele noastre doar unul din șapte turiști britanici (adică 15%) mai folosesc serviciile unei agenții de turism, și majoritatea sunt pensionari cu puțini bani și familii sărace. În plus, se pare că în ultimul deceniu preferințele turiștilor s-au modificat: dacă în urmă cu 10 ani așa-zisele „sejururi” erau încă favorizate, astăzi majoritatea turiștilor preferă „city-breakurile”. Astăzi dimineață compania a anunțat falimentul imediat, ceea ce înseamnă că peste 600.000 de turiști și 22.000 de angajați din toată lumea au rămas efectiv „în aer”. Guvernul britanic a anunțat deja că a început cea mai mare operațiune de repatriere din istorie. Operațiunea e atât de serioasă încât a primit un nume de cod militar – „operation Matterhorn” – și va fi coordonată cu ajutorul operatorilor aerieni British Airways și easyJet.
Oficialii Thomas Cook au anunțat că pur și simplu nu au găsit cei 250 de milioane de dolari de care aveau nevoie pentru a evita falimentul. Rămâne de văzut în ce condiții sutele de mii de turiști vor reuși să fie despăgubiți.