Având în vedere că prețul unui motostivuitor nou nu e unul de neglijat (fiind vorba de cele mai multe ori de o investiție de 10-30.000 euro + tva) trebuie să faceți alegerea cea mai potrivită din perspectiva necesităților de intralogistică.
1. Ce trebuie să știm despre stivuitoarele electrice (electrostivuitoare)
Stivuitoarele cu baterie, sau electrostivuitoare, sunt cele mai prietenoase cu mediul. Nu produc gaze de eșapament, ceea ce înseamnă că nu otrăvesc mediul de lucru. De asemenea sunt silențioase, și datorită greutății și masei bateriei sunt mai ușor de manevrat decât celelalte tipuri de stivuitor. În cazul electrostivuitoarelor clasice bateria acționează ca o greutate de contrabalansare, permițând utilajului să fie mai suplu. În cazul stivuitoarelor de ultimă generație, cu baterii Li-Ion (sensibil mai ușoare) greutatea mai scăzută a bateriei este suplinită cu o încărcătură moartă din metal greu, de regulă plumb. Bateriile clasice trebuie reîncărcate peste noapte, dar curentul consumat este sensibil mai ieftin decât un plin de combustibil precum motorina sau GPL-ul. Stivuitoarele electrice se conduc mai ușor, fiind asemănătoare mașinilor automate, neavând decât două pedale: frână și accelerație. Nu există pedală de ambreiaj și motorul nu are nevoie de un număr ridicat de revizii. Costurile de mentenanță și service sunt mult mai mici.
Dezavantaje. Există totuși și dezavantaje: costul inițial mai ridicat, datorită bateriei, stației de încărcare și a redresorului. Electrostivuitoarele nu pot fi folosite dacă bateria nu e încărcată, cu excepția cazului în care dețineți baterie de rezervă (ceea ce crește costul total de deținere a utilajului). În depozit trebuie rezervat loc pentru stația de încărcare și pentru rampa de încărcare / descărcare a bateriei în cazul în care se lucrează multischimb. Electrostivuitoarele au nevoie de un teren relativ curat, plat, fiind recomandate pentru lucrul indoor. Utilizarea intensivă poate distruge rapid bateriile. Încărcarea e dependentă de stabilitatea rețelei electrice, care poate fi pusă în pericol în anotimpurile dure (pe temperaturi scăzute iarna sau foarte ridicate vara). În cazul utilajelor moderne cu baterie Li-Ion, deși bateria e mult mai rezistentă, costul acesteia încă e prohibitiv. Electrostivuitoarele nu sunt recomandate pentru utilizare outdoor, mai ales dacă plouă, pentru că umezeala poate distruge circuitele electrice. Comparativ cu un stivuitor clasic electrostivuitoarele sunt mai greu de întreținut de către un mecanic obișnuit, fiind nevoie de intervenția personalului de specialitate.
2. Ce trebuie să știm despre stivuitoarele diesel
Motostivuitoarele diesel sunt ideale pentru aplicații de exterior. Emisiile diesel și noxele se disipează în atmosferă, la fel ca în cazul automobilelor. Totuși, stivuitoarele moderne sunt dotate cu catalizator și filtre de purificare care reduc emisiile de noxe ceea ce înseamnă că ocazional pot fi utilizate și indoor. Motoarele diesel sunt mai eficiente decât cele pe gaz, pot rula cu motorină obișnuită și un rezervor de 50 de litri de motorină va ține mai mult decât o butelie de 18 kg de gaz în cazul unei utilizări similare a celor două utilaje. Cuplul superior al motorului diesel, comparativ cu motorul GPL, face ca utilajul să fie mai adecvat pentru ridicarea greutăților pe pante, rampe și alte drumuri înclinate.
Performanța generală a unui stivuitor diesel este, în general, superioară performanței unui electrostivuitor, beneficiind de accelerație și viteze de ridicare superioare. În plus, dacă e nevoie de accesorii hidraulice (capete de rotație, furci laterale etc.) ele pot fi montate ușor pe designul utilajului fără să-i modifice semnificativ centrul de greutate. Costurile de mentenanță și service ale unui stivuitor diesel sunt mai mici decât ale unuia pe gaz, deoarece motorul e mai robust. Din această cauză, ca second hand un stivuitor diesel are valoarea reziduală cea mai mare. Un motostivuitor diesel poate fi utilizat la orice oră din zi și din noapte. Indicatorul de combustibil arată când rezervorul e aproape gol, astfel încât stivuitorul poate fi realimentat la momentul potrivit, urmând să-și continue activitatea.
Dezavantaje. Dezavantajele unui stivuitor diesel sunt puține, dar ele există. Sunt zgomotoase, emit noxe toxice și în interiorul clădirilor pot declanșa alarmele antiincendiu. Fiind mai masive, au nevoie de mai mult spațiu de manevră, fiind mai puțin versatile la interior. Prețul inițial e de obicei mai mic decât al unui electrostivuitor dar ceva mai ridicat decât al unui stivuitor GPL. Costurile de mentenanță sunt mai mari decât la un electrostivuitor, dar mai mici decât la un GPL.
3. Ce trebuie să știm despre stivuitoarele GPL
Stivuitoarele GPL au fost multă vreme populare datorită prețului mic și capacității de lucru mixte indoor / outdoor. Motoarele sunt de regulă derivate din motoarele similare auto ceea ce înseamnă că de obicei părțile componente se găsesc ușor, la preț mic. Stivuitoarele GPL „compacte” sunt mai ușor de manevrat decât stivuitoarele diesel și datorită șasiului mai mic și a anvelopelor pline, comparativ cu anvelopele mai mari de pe stivuitoarele diesel. Sunt mai silențioase decât alternativa lor diesel și noxele sunt mai puțin nocive decât la diesel. Catalizatoarele funcționează mai eficient la temperaturi înalte decât catalizatoarele de pe diesele. Performanțele tehnice generale sunt, de asemenea, superioare și față de diesel, și față de electrostivuitoare. Viteza și accelerația sunt, de asemenea, superioare. Greutatea utilajului e mai mică atât față de un stivuitor electric cât și față de unul diesel. Operatorul resimte mai puține vibrații, senzația operării utilajului fiind apropiată de cea a conducerii unui automobil.
Dezavantaje. Deși sunt mai ieftine atunci când sunt cumpărate de noi, mentenanța și combustibilul costă mai mult decât la diesel (a nu se confunda raportul diesel / GPL de pe automobile!). Ca și în cazul stivuitoarelor diesel servisarea trebuie să asigure funcționarea adecvată pe timpul iernii, antigelul fiind un accesoriu de bază.
Concluzii
- Electrostivuitoarele sunt mai curate, mai silențioase, mai compacte și mai agile, dar sunt limitate de constrângerile legate de încărcarea bateriei, și sunt limitate la utilizarea indoor.
- Stivuitoarele GPL au cea mai mare flexibilitate pentru utilizare indoor / outdoor, dar GPL-ul nu este combustibilul care să asigure cea mai mare forță.
- Stivuitoarele diesel sunt cele mai bune pentru utilizarea predominantă outdoor, și sunt utilizate pentru manevrarea celor mai grele încărcături. Hyundai (binecunoscutul producător coreean) oferă o gamă de stivuitoare „heavy diesel” care pot lucra cu încărcături de până la 25 de tone.
- Operatorul stivuitoarelor diesel sau GPL trebuie să fie mai bine pregătit pentru conducerea vehiculelor, acestea fiind dotate suplimentar cu pedală de ambreiaj. Practic, modul de conducere e similar cu al unui automobil, doar că schimbarea vitezelor e mult mai puțin complexă.
Cele mai cunoscute mărci de stivuitoare de pe piață sunt astăzi cele germane (Linde, Jungheinrich, Still), cele americane (Crown, Yale) și cele asiatice (Hyundai, Toyota, Hangcha, TCM). Performanțele lor sunt foarte apropiate, diferența fiind făcută de calitatea servisării și de oferta comercială.