Piața de motostivuitoare și intralogistică din România a crescut în 2019 doar cu 6%

2019 a fost primul an, după o lungă perioadă, în care piața de motostivuitoare și alte echipamente și accesorii de intralogistică nu a crescut cu două cifre.

0
44
views
Motostivuitor Hyundai. Importator: Util SPC
În 2019 piața de stivuitoare a încetinit semnificativ ritmul de creștere

Conform unor surse din piață, piața de utilaje pentru intralogistică și accesorii (motostivuitoare, transpaleți, anvelope de stivuitor, baterii de tracțiune etc.) a crescut în 2019 doar cu 6% față de anul precedent, de la un total de cca. 670 milioane RON până la 705 milioane RON. Este primul an din 2014 încoace când piața nu crește cu două cifre, acest lucru semnalând o încetinire semnificativă.

Piața de intralogistică din România este dominată de trei multinaționale: Jungheinrich, Still și Toyota. Dintre acestea liderul pieței în 2019 a fost compania germană Jungheinrich care a avut o cifră de afaceri de 145 milioane RON, în ușoară scădere totuși față de 2018. Jungheinrich s-a axat în ultimii ani pe migrarea către tehnologii inovatoare Li-Ion și pe piața din România funcționează în parteneriat cu Deutsche Leasing, putând oferi clienților cele mai bune condiții de finanțare.

Numărul 2 de pe piață, Toyota Material Handling, a avut un an foarte bun, crescându-și cifra de afaceri cu 12%, de la 108 la 122 de milioane, în timp ce numărul 3, Still Material Handling, deși a înregistrat o ușoară creștere a cifrei de afaceri, de la 91 la 95 de milioane, a intrat pe pierdere.

În ceea ce privește companiile cu acționariat românesc cele mai importante dintre ele s-au descurcat onorabil. Astfel, Vectra Eurolift, o firmă din București cu o tradiție de peste 20 de ani în domeniu a devenit numărul 4 pe piață, cu o creștere spectaculoasă a cifrei de afaceri, de la 51 la 66 de milioane RON. Vectra este distribuitorul brandului de motostivuitor american Yale. Numărul 5 de pe piață, CEMPS SA, distribuitorul brandului Hyster, și-a păstrat cifra de afaceri la un nivel aproximativ la fel ca în 2018 (62 de milioane RON față de 63 de milioane în anul precedent) înregistrând un profit excelent de 2,8 milioane RON. În sfârșit, numărul 6, compania giurgiuveană Util SPC, a declarat în 2019 cel mai mare profit net din industrie, 4.7 milioane RON, pe fondul unei mici creșteri a cifrei de afaceri, de la 49 la 51 milioane RON. Util SPC este distribuitor oficial al brandurilor de stivuitoare Crown și Hyundai, având în portofoliu și reach trucks, order pickere (preparatoare de comenzi) și transpalete manuale premium, fabricate în cele mai mari fabrici specializate din lume.

Multinaționale mari, profituri mici?

Se observă, așadar, că deși cele trei multinaționale din vârful clasamentului au ocupat peste 50% din piață, profitul lor cumulat abia a depășit 4,2 milioane RON în timp ce principalii urmăritori cu capital românesc, deși au avut doar 32% din piață, au raportat un profit cumulat de 9,5 milioane RON, adică mai mult decât dublu. Iată că și aici avem de-a face cu una dintre problemele sistemice ale economiei românești: deși teoretic ar trebui să raporteze profituri mult mai ridicate, multinaționalele sunt ciudat de… neprofitabile. Mai, mai că îți vine să le plângi de milă!

Dar cum a reușit Util SPC, o firmă cu afaceri de aproape trei ori mai reduse decât a liderului pieței, să înregistreze cel mai mare profit din industrie? Acest lucru s-a datorat investiției constante în tehnologie, inclusiv printr-o deschidere mai mare către internet. Compania a apelat la serviciile unei specialist în marketing care i-a ajutat să definească și să implementeze o strategie de promovare online multicanal pe internet, mediu pe care Util SPC era prezentă foarte timid, doar printr-un site de prezentare. Au lăsat marketerul să-și facă treaba pentru care a fost angajat și roadele au început să se vadă după câteva luni.

În 2020, în schimb, specialiștii din piață se așteaptă la o scădere a pieței cu circa 10%, pe fondul problemelor generale create de pandemia de Covid-19. Criza a fost vizibilă mai ales în perioada celor două luni de stare de urgență, când toată cererea din piață a înghețat și investițiile în spații de depozitare au fost suspendate. Industria riscă să se întoarcă astfel în timp cu câțiva ani, fiindcă nimeni nu se așteaptă prea curând la o revenire spectaculoasă.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here